Farah 'Adila
Girlies in De House ♥
refresh profile fav blog recipes tips review



established 2011
FROM A GIRL TO A LADY
FROM SINGLE TO MARRIED ☺
Alhamdulillah Allah bawa awak kesini untuk berkenalan dengan saya . Terima kasih ☺

FOR ANY COLLABORATION, REVIEW AND ADVERTORIAL CONTACT ME AT
✓ email: syadila11@gmail.com
✓ whatsapp: 0182894220
✓ ig : @farahadila96






SPM 9A
MASUK U
SPA (KKM)
KERJA TETAP
KAHWIN



RESEPI : buttermilk chicken


Hai Assalamualaikum

santai petang semua ☺️ buat apa petang petang panas terik ni ? nak keluar rumah pun tak lalu . panas Allahuakbar .so kita santai santai di rumah sambil makan kurma 😁


kenapa banyak sangat ni yunk oii ?? hehee ni sebab hari yang lepas lepas farah asyik skip so harini makan banyak banyak . eh boleh pulak camtu ! hahaa kalau ikut mak farah memang dia suka sangat buat macamni . especially bab ubat . "semalam tak makan kan . harini makan double" . sebab ni kot anak anak dia macam overdose je perangai memasing 😂 pls korang jangan ikut ye 😆
#pregnancy6weeks ❤️

so harini farah masak BUTTERMILK CHICKEN nyummm 😋 actually dah banyak kali farah buat lauk ni cuma yelah masa tu kan kita tak teringat pulak nak share sini . so meh farah share resepi BUTTERMILK CHICKEN ....

BAHAN - BAHAN
🌷 isi ayam potong kecil kecil
🌷 tepung goreng ayam readymade (farah guna brand NONA)
🌷 bawang putih, bawang besar dicincang
🌷 daun kari dan cili
🌷 buttercup / marjerin (farah guna marjerin adela)
🌷 susu cair / susu full cream (act farah lebih suka susu full cream dutch lady, lebih sedap)

CARA - CARA


🌹first korang goreng dulu ayam yang dah salut dengan tepung . farah just salut macamtu je, tak guna telur . lekat juga tepung nye 😊
🌹dah siap goreng, put aside and potong bawang dan sediakan bahan lain

🌹panaskan buttercup/marjerin . act buttercup is half of marjerin so tak ape kalau guna marjerin pun . sama juga .or maybe buttercup lebih sedap . and lebih mahal 😆 so terserah nak pakai apa pun okay
🌹tumis bawang bawang ,daun kari dan cili hingga naik bau je tau . 
act yang paling penting dalam ni is DAUN KARI . selain bagi bau naik , rasanya pun lebih sedap . so pls jangan skip tak letak daun kari kayyy
🌹masukkan susu sedikit dan juga sedikit air . yang ni korang kena tahu la berapa banyak kuah korang nak . plus kalau suka kuah banyak just banyak banyakkan air dan susu lah sebab bila kita masukkan ayam kuah akan tersejat .so akan jadi sedikit 
🌹perasakan dengan garam / serbuk black pepper 
🌹last masukkan ayam .ayam tu masukkan semasa dah sejuk sebab nanti ayam jadi lembik pulak kena kuah .

DONE ! 😊

SELAMAT MENCUBA 

with love,
faradilaa ❤️

Labels: , , , , , , , , , ,



Cabaran 30 hari Blogging : Day 2




Challenge 2 : Resepi

Assalamualaikum . em itee nak share resepi punn bukan lah pandai pun memasak .hihiii tapi challenge ni macam tahu-tahu je kita sekarang ni dah rajin "sikit" ke dapur 😀

so kita ubah sikit lah naa .I nak share masakan yang baru je belajar . semua resepi ni ambil dari encik GOOGLE kita je 😎

MI SUP AYAM

resepi dari sini .haritu rasa macam nak memasak then tengok barang kat dapur ada ayam mentah and mee dalam fridge ,ada sup bunjut  and terus decide nak buat mee sup ayam. hiasan untuk dihidang tak cantik sebab takde daun sup .haha tak cukup bahan . cili hitam resepi from my mom . nanak tak ?
hahaa.

ambik la banyak mana pun cili hijau ikut kepedasan yang korang nak dan beberapa ulas bawang besar . 
blend blend blend .
pastu masak atas api .masukkan kicap .
siap .

SPAGHETTI BOLOGNESE WITH MEATBALLS

nii aku ambik resepi dari here .first time attempt and Alhamdulillah jadii 😍

CHOCOLATE CHEESE CAKE

haa tergoda takk ? 😋 ini resepi boleh je search kat google . hakak dah tak ingat dah ambil dari mana .hehehee :) cik tunang kita suka sangat cocolate cake . sebabtu hakak belajaqq camne nak buat . jangan sampai karies dan diabetes laa awak lepasni ye 😀

okayyy , sampai jumpa lagiii :)

recipe with love, 
faradila ♥

Labels: , , ,